zur normalen Ansicht

Topics > Media Society > Media and Politics > Media and Politics - Gallery 

Reading room of the association of labour education in Gumpendorf, approx. 1900 - 1910

© Bruno Kreisky Archives Foundation
Oesterreichische Kronen Zeitung, 1900
The "Kronen Zeitung" (today "Neue Kronen Zeitung") was founded in 1900 and constituted the first tabloid and mass paper in Austria. It was supposed to be affordable for everyone as it only cost 1 Krone.
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Crowd of people in front of a Viennese "Wall-newspaper", approx. 1925-1934

© Bruno Kreisky Archives Foundation
Arbeiter Zeitung, 1950s
The "Arbeiter Zeitung" from 1889 to 1991 the central mouthpiece (organ) of the Austrian Social Democratic Party (SPOe), drew people's attention on itself by becoming the "newspaper which dares to speak openly". In the 1940s and 1950s it criticised th...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Die Frau (The Woman), April 1955
Organ of the social democratic women's movement/SPOe-women (1945 - 1984), successor of "Die Unzufriedene" (1923 - 1934)
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Das Kleine Volksblatt, 1955
"Das Kleine Volksblatt" was founded in 1929 as the daily newspaper of the Christian Socialist Party. In 1938 it was brought into line ("Gleichschaltung") by the National Socialists and in 1944 it was embedded into the "Kleine Wiener Kriegszeitung". R...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Oesterreichische Volksstimme, 1949
The "Oesterreichische Volksstimme" was founded in 1945 as the central party organ of the KPOe (Communist Party of Austria) and was renamed into "Volksstimme" in 1957. In 1991 it became a weekly newspaper.

© Bruno Kreisky Archives Foundation
Wiener Kurier, 1946
The allied occupying powers founded several newspapers after the end of the war. One such paper was the "Wiener Kurier", established by US power in 1945. It was handed over to the Austrian media entrepreneur Ludwig Polsterer in 1954. The "Wiener Kuri...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Neues Oesterreich, 1955
The "Neue Oesterreich" was founded by the three governmental parties (OeVP, SPOe, KPOe) in 1945 and was supposed to be an "organ of democratic agreement". From 1947 onwards, when the communists left this agreement, it was published as a "two party pa...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Kurier, 1988
The "Kurier," founded in 1954, was the successor of the "Wiener Kurier" of the US power. In 1964, when Hugo Portisch was editor, this paper strongly enforced a petition for a referendum concerning the Austrian broadcasting (Rundfunkvolksbegehren). To...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
Vorarlberger Nachrichten (VN), 1964
Traditionally the local press plays an important role in each state (Bundesland). The "Vorarlberger Nachrichten" therefore reaches a scope of over 70% in average.
© Bruno Kreisky Archives Foundation
ORF (Austrian broadcasting corporation)
The establishing of the Austrian broadcasting corporation in 1957 was the starting point of television in Austria. Its logo, the "ORF-eye", was designed by Erich Sokol.

Source: ORF
Television in the cafe
When television was introduced in Austria, a lot of citizens still didn't have their own TV. As a result people met each other in pubs, or at the houses of friends, relatives and neighbours to watch television together. In 1969 one million television...
[mehr...]
© Votava, Vienna
People's Petition for a Referendum on Radio and TV Reform, 1964
Editors in chief (here: Dr. Hugo Portisch of the newspaper, The Kurier) distribute appeals to the population for the People's Petition for a Referendum on Radio and TV Reform.
© Votava, Vienna
Profil, 1982
The "Profil" was founded in 1970 by Oskar Bronner and helped to uncover several political scandals, especially in the 1970s and 1980s (e.g.: the AKH-scandal, which uncovered the corruption connected to the building of this Viennese hospital).

© Bruno Kreisky Archives Foundation
Kronen Zeitung, 1983
A (advertising) poster of the "Neue Kronen-Zeitung" which underlines its high circulation and scope. In 2002 the "Kronen Zeitung" had a scope of 43,4% (2 930 000 readers), which is unique in an international context.

© Bruno Kreisky Archives Foundation
Neue AZ, 1989
In the 1960s and 1970s the "Arbeiter Zeitung", founded in 1889, had to struggle with financial difficulties, resulting from the loss of importance of party papers. Since the middle of October 1985 it was published in small format as the "Neue AZ". Fr...
[mehr...]
© Bruno Kreisky Archives Foundation
© Demokratiezentrum Wien

Demokratiezentrum Wien
Hegelgasse 6 / 5, A - 1010 Wien
Tel.: +43 / 1 / 512 37 37, Fax.: +43 / 1 / 512 37 37-20
office@demokratiezentrum.org

legalporn4k.com